1-نور آبی چیست؟

نور آبی بخشی از نورهای مرئی برای چشمهای ماست و حدود یک سوم طیف نور مرئی قابل دریافت توسط چشمان ما را تشکیل می‌دهد، این یعنی از محدوده 380 تا 500 نانومتر. مشخصه این نور انرژی بسیار بالای پرتوهای آن است، مخصوصاً نورهای آبی تا طول موج 455 نانومتر. حقیقت اینست که این انرژی بالا آن را بالقوه خطرناک می‌کند (حتی با وجود انرژی کمتر از اشعه فرابنفش). نور آبی پرانرژی‌ترین نوریست که شبکیه ما می‌تواند حس کند و حس کردن هر پرتویی توسط شبکیه برای دیدن حیاتیست. نور آبی دو بخش دارد:

 

- نور آبی-بنفش (بین 380 تا 455 نانومتر، بیشتر بین 415 تا 455 نانومتر) که موجب تسریع در پیری شبکیه می‌گردد.

- نور آبی-فیروزه ای (بین 455 تا 495 نانومتر) که برای بدن ضروریست و به تنظیم ریتم بیولوژیک آن کمک می‌کند (چرخه خواب و بیداری، تاثیر مثبت در حال و خلقیات انسان)

 

2- منبع نور آبی چیست؟

در محیط خارج، خورشید منبع اصلی نور آبیست و در محیط داخل نور آبی در ال ای دی‌های موجود در سیستم‌‌های روشنایی و صفحات نمایش نیز وجود دارد، هرچند میزان تابش آن کمتر از محیط خارج است.

3- آیا نور آبی واقعا آبیست؟

تمام نورهای اطراف ما نور آبی دارند اما نه لزوما به یک میزان. نوری که به سمت زردی می‌رود اتمسفر گرم با میزان کمی از نور آبی ایجاد می‌کند. بالعکس، نور سفید سرد و یا با ته رنگ آبی، بیشتر پرتو آبی دارد. صفحات نمایش ما عموما «سفید سرد» هستند و میزان قابل توجهی پرتو آبی از خود ساطع می‌کنند.

 

4- نور آبی چه تاثیری بر سلامت ما دارد؟

نور آبی موجب پیری شبکیه می‌شود و یکی از عوامل اصلی و پر ریسک بیماری تخریب ماکولا مرتبط با عمر (AMD) می‌باشد (سن اصلی‌ترین عامل و عوامل محیطی دیگر مانند دخانیات، نوع تغذیه و ژنتیک نیز موثر هستند). تحقیقات و بررسی‌های جامع بر روی هزاران بیمار در طی سالیان طولانی حاکی از ارتباط بین قرار گرفتن در معرض نور آبی موجود در خورشید و بیماری AMD می‌باشند.

با توجه به وجود چندین عامل برای AMD، قرار گرفتن در معرض نورهای مضر یکی از مواردیست که موجب می‌گردد فیلتر آنها اهمیت بالایی داشته باشد و یکی از این روشها، استفاده از عینک و عدسی‌های طراحی شده برای فیلتر نورهای مضر است.

5- چگونه از چشمهای خود در برابر نور آبی مضر محافظت کنیم؟

بررسی‌های انجام شده توسط محققین اسیلور و موسسه بینایی پاریس طی 10 سال به ما کمک کرد تا طول موجهایی که بیشتر برای شبکیه مضر هستند را شناسایی کنیم و ایده آل اینست که بخش نور آبی-بنفش مضر را تا حد ممکن فیلتر کنیم، بالاخص بخشی که بالاترین میزان ضرر را دارد، یعنی 415 تا 455 نانومتر. این درحالیست که می‌بایست نور آبی-فیروزه‌ای که برای ما مفید است بتواند عبور کند.

 

6- آیا ممکن است 100% نور آبی را فیلتر کرد؟

این امر 100% ممکن است و می‌توان 100% نور آبی را فیلتر نمود. اما تنها راه فیلتر کردن کل طیف آبی استفاده از یک عدسی نارنجیست که جلوی عبور 100% نورهای بین 380 تا 500 نانومتر را بگیرد. از آنجایی که این بخش بزرگی از طیف نور مرئیست، این عدسی ته رنگ بسیار قوی‌ای خواهد داشت و این امر کل نور آبی را حذف و دید ما را از دنیا مایل به نارنجی خواهد کرد.

7- آیا بینایی ما با حذف نور آبی بدتر می‌شود؟

با فیلتر انتخابی حداقل ۲۰٪ طیف آبی-بنفش، ما همان بخشی را حذف می‌کنیم که دید رنگ را تغییر نمی‌دهد. چشم ما  به نور سبز خیلی بیشتر حساس است. همچنین باید دقت کرد که نور آبی-بنفش در محدوده‌ای که چشمها در آن از لحاظ دید خیلی حساس هستند قرار ندارد (مثلا سبز).

 

8- چه زمانی باید عینک یا عدسی‌ای که نور آبی مضر را فیلتر می‌کند استفاده کنم؟

نور خورشید اصلی ترین منبع نور آبیست و ما در محیط خارج در معرض آن هستیم و در داخل نیز به دلیل استفاده روزافزون از ال ای دی‌ها (سیستمهای روشنایی و صفحات نمایش تلویزیون، رایانه، موبایل و تبلت) مدام این پرتوها حضور دارند. بهترین حالت اینست که عدسی‌ای را استفاده کنیم که بخش مضر نور آبی را تا حد ممکن فیلتر کند، نه فقط برای صفحات نمایش بلکه در همه جا و باید به صورت روزمره بتوان آنها را بدون تغییر در دید و بدون عوارض استفاده کرد.

علاوه بر استفاده از عدسیهای مخصوص فیلتر نور آبی مضر، چگونه می‌توانیم قرار گرفتن در معرض نور آبی مضر را کم کنیم؟

 

9-  آیا کم کردن روشنایی صفحات نمایش برای حفاظت از چشمها در برابر نور آبی مضر کفایت می‌کند؟

کم کردن نور صفحه نمایش اصولا میزان نور ارسالی به چشمها و متعاقبا نور آبی مضر دریافتی را کم می‌کند. این یک قدم بسیار خوب است اما برای راحتی و عملکرد بهتر چشمهایتان، در کل روز میزان روشنایی صفحات نمایش را کم نگه ندارید.

 

10-  نرم افزارهای «ضد نور آبی» چگونه عمل می‌کنند؟

نرم افزارهایی که نور صفحه نمایش را در طی روز تنظیم می‌کنند به گونه‌ای نور آبی را نیز کم می‌کنند. آنها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که میزان نور آبی را در عصر کم کنند تا ریتم بایولوژیکی ما خیلی تحت تاثیر قرار نگیرد. در عین حال، نوع و میزان فیلتر کردن و نیز طول موجهای فیلتر شده در این نرم افزارها متغیر هستند. نور فیروزه‌ای صبحها خیلی مهم است و نیز در طی روز برای بیدار ماندن. از طرفی عصرها باید از میران آن تا حد ممکن کم شود تا هورمون خواب فعال شود تا سیگنال خوابیدن را به مغز ما ارسال کند. اغلب این نرم افزارها عصرها فعال می‌شوند تا سیکل خواب را بهتر کنند.

منبع: آکادمی اسیلور

@essiloriran